Lanțurile globale de aprovizionare sunt în impas. Ce se poate face?

Zeci de nave container încărcate sunt ancorate în largul porturilor Long Beach și Los Angeles din SUA. În China, porturile se blochează chiar și la apariția celor mai mici focare de Covid-19. După Brexit, mărfurile se aglomerează în porturile din Marea Britanie din cauza deficitului de autocamioane.

Oriunde privești, lanțul global de aprovizionare este în impas și lipsa de orice, de la combustibil la alimente și jucării, duce la creșterea prețurilor. Deși poate fi ușor să arăți cu degetul spre pandemie, aceasta are doar o vină parțială. Lipsa severă a forței de muncă, infrastructura învechită, containerele expediate greșit și cererea constantă a consumatorilor din SUA au perturbat fluxul sincronizat al comerțului global. La aceasta se adaugă intenția companiilor de a-și reînnoi stocurile  și, pe deasupra, insistența consumatorilor de a-și asigura necesitățile zilnice, ceea ce conduce către o perioadă de incertitudine cu privire la o redresare economică globală.

Criza din 2021 nu a început peste noapte și nici nu se va încheia curând. Majoritatea experților în logistică susține că cele mai mari probleme – costurile transportului maritim, întârzierile de livrare și ocazional deficitul de produse – se vor extinde pe o mare parte a anului 2022. Pentru consumatori, înseamnă că trebuie să se pregătească pentru o perioadă lungă de prețuri mai mari. Pentru băncile centrale care încearcă să stabilească rate ale dobânzilor, înseamnă un risc de inflație ridicat. Pentru politicienii care se bazează pe o economie sănătoasă pentru a fi realeși, înseamnă un risc electoral.

Pentru a avea o imagine completă, este esențial să înțelegem originile lanțurilor de aprovizionare. Globalizarea din ultimele decenii a extins tentaculele de producție ale companiilor în toate colțurile planetei în căutarea unor costuri mai mici. Această soluție a funcționat bine pentru toată lumea – producători și consumatori – în timp ce economia globală a funcționat fără șocuri majore pe scară largă într-un sistem conceput pentru eficiență în detrimentul rezistenței.

Valori relevante:
25.000.000 de containere de transport sunt pe mare în orice moment
12,8 – numărul mediu de zile în care navele de containere așteaptă la ancoră pentru a descărca în Los Angeles, față de 8 zile în aprilie
17.377 USD – prețul expedierii unui container 40′ din China către Coasta de Vest a SUA, preț de zece ori mai mare decât în perioada pre-pandemică, potrivit freightos.com

Criza actuală este doar cea mai recentă dintr-o serie de cauze care au împiedicat întregul sistem de transport să se reechilibreze de la începutul anului 2020. În SUA, cu aproape un an în urmă, două nave transcontainer au fost obligate să ancoreze în Golful San Pedro, așteptând eliberarea unui terminal de descărcare în LA-Long Beach. În prezent, blocajul este de peste 70 de nave, iar așteptarea medie este de aproape două săptămâni. Probabil că va dura cel puțin încă patru până la șase luni pentru ca întârzierile să fie recuperate. Soluțiile vor varia de la investiții ale companiilor, cum ar fi creșterea salariilor operatorilor portuari și achiziția de echipamente suplimentare, până la presiunea guvernamentală asupra porturilor menită să elibereze blocajele, cum ar fi impunerea operării nonstop, 24-7.

Daunele produse lanțurilor de aprovizionare și economiei în general pe durata pandemiei Covid-19 ilustrează faptul că sunt încă multe de făcut pentru modernizarea infrastructurii din comerțul internațional, pentru recalibrarea sistemelor care nu au fost concepute pentru stres susținut și pentru asigurarea unor garanții de atenuare a eventualelor viitoare crize.

Sursa: https://www.bloomberg.com/news/storythreads/2021-10-29/global-supply-chain-collapse-latest-news?srnd=premium-europe

Din aceeași categorie